– Jeg liker svært dårlig at vi har fått en feilmerking av Nyt Norge på poteter hos Rema 1000. En årvåken forbruker har meldt dette inn til oss via sosiale medier, og tilbakemeldingen fra pakkeriet viser at det er benyttet feil emballasje på potetene fra Israel, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.
Stiftelsen Norsk Mat har ansvaret for opprinnelsesmerkeordningen Nyt Norge, og i pinsehelgen oppdaget en årvåken forbruker feilmerking på poteter. Israelske poteter har fått påført Nyt Norge-logoen på pakken. – Det skal de ikke ha, og vi har i helgen vært i kontakt med BaRe, som er BAMA sin leverandør til Rema 1000 og har pakket potetene det er snakk om, sier Sundqvist.
Vi har fått opplyst at det er gått ut 1550 poser med mellomstore importpoteter i feil emballasje til distribusjonsanlegg for BaRe/Rema i Trondheim, Rudshøgda og Telemark. Pakkene har siste forbruksdato 30. mai og 02. juni. I løpet av tirsdag vil eventuelle rester av disse feilmerkede potetene bli fjernet fra butikk.
Årsaken til feilen er at det ved skifte av filmrull under pakking av mellomstore poteter fra Israel, er brukt feil film. Dermed er Nyt Norge-logo blitt trykket på posen med israelske poteter. BaRe beklager at feilen ikke ble oppdaget under pakkingen, varene skulle selvsagt ikke vært kjørt ut i butikk.
– Vi følger dette opp, og vil rutinemessig iverksette en revisjon hos pakkeriet for å sikre oss at dette ikke skjer igjen. Vi har få feilmerkinger med Nyt Norge. I 2022 hadde vi fem, der kun ett tilfelle hadde importert råvare, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.
– Vi har en nullvisjon, og følger alltid opp når dette en sjelden gang skjer. Takk til forbrukeren som oppdaget dette, vi er helt avhengig av at feilmerkinger som oppdages ute i butikk blir varslet inn til oss. De 4 millioner forbrukerdektektivene som er i butikk hver uke, er svært viktige for oss, sier Sundqvist.
Les mer om hvordan Nyt Norge håndterer feilmerkinger her.